3 tekniske SEO-tips for bedre brukervennlighet i nettbutikken din

2 Likes Comment
SEO

Har du en nettbutikk som du vil skal gå bra? Da er det viktig å ha kontroll over mange forskjellige tekniske SEO-aspekter på nettstedet ditt. I denne artikkelen får du en kort forklaring på hva SEO er, etterfulgt av tre tips om teknisk SEO.

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for ordet søkemotoroptimalisering, som handler om å optimalisere nettstedet ditt slik at det får gode plasseringer i ulike søkemotorer – ofte med fokus på gode plasseringer på Google, da det er den største av alle søkemotorene og det er derfor mange søker der.

SEO handler derfor om å styrke dine organiske plasseringer på forskjellige søkeord på Google. SEO handler om mange forskjellige aspekter og er ikke noe du kan optimalisere på fra dag til dag.

Uansett hvilken butikk du har, enten du selger elektronikk, klær, kjøkkenutstyr eller tekstiler fra Georg Jensen Damask kan du dra nytte av høy plassering på Google, og det er defor alltid en god idé å kikke på de tilgjengelige mulighetene ved SEO.

Nedenfor har vi samlet 3 tekniske SEO-aspekter som er viktige å kikke på for å skape god brukervennlighet i nettbutikken din.

Mobilvennlighet er avgjørende i dag.

Det første tekniske aspektet innen SEO, som er helt avgjørende i dag, er mobilvennlighet.

Flere og flere søkinger er laget ved mobile enheter, så det er viktig at mobilen din er optimalisert og mobilvennlig.

Det er først og fremst viktig for nettstedet ditt å være lett å bruke fra mobile enheter, slik at brukerne av nettstedet ditt f.eks. kan lese teksten uten å måtte zoome inn.

For mobilvennlighet er det viktig å fokusere på brukervennligheten på nettstedet ditt slik at nettstedet ditt f.eks. er lett å navigere rundt, både for mobile og stasjonære enheter.

Hvis du f.eks. selger barneklær, hvor det er stor konkurranse på markedet, er det viktig at du har full kontroll over brukervennligheten. For eksempel handler det om å ha kontaktinformasjon som står foran, slik at bedriften din er lett å komme i kontakt med potensielle kunder som har spørsmål om produktene eller leveransen.

Ugleunger selger de barneklær de har valgt å ha kontaktinformasjon på toppen av siden, slik at de raskt kan finne alt, og det er en god løsning.

Kontroller hastigheten på nettstedet ditt

Det neste tekniske SEO-aspektet som er avgjørende for antall besøkende på nettbutikken din, er nettsidens hastighet.

Hastigheten på nettstedet ditt er viktig for brukervennligheten ettersom de fleste synes det er irriterende å vente på et nettsted som tar lang tid å laste. Du risikerer akkurat som ved mobilvennlighet at folk forlater nettstedet ditt fordi nettstedet ikke er brukervennlig.

Det er derfor viktig at du regelmessig overvåker hastigheten på nettstedet ditt for å sikre at brukerne ikke får en dårlig opplevelse på nettstedet ditt.

Hold øye med antall døde lenker

Et tredje aspekt som både er teknisk men også viktig for brukervennligheten av nettstedet ditt, er å holde øye med antall døde lenker. Døde linker er lenker som ikke returnerer, noe som betyr at lenken ikke svarer på forespørselen.

Den siden som vanligvis vises når det er en død link, er «404 – page not found», og det har du garantert sett et par ganger før. Det skaper utrolig dårlig brukervennlighet hvis folk kommer over en side som ikke finnes på nettstedet ditt, og derfor er det viktig å holde øye med.

Hvis det er døde lenker på nettstedet ditt, er det viktig å enten endre linken eller omdirigere siden til en side som svarer.

Du kan lese mer om hvordan du markedsfører nettstedet ditt på nettet på e-markedsforing.no.

You might like

About the Author: Pål

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *